Publicat : vin, Iul 15th, 2016

Cifrele oficiale, departe de situatia reala a copiilor cu parintii plecati la munca in strainatate

copiiiDirecţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Giurgiu a transmis în cursul lunii iunie 2016, adrese către toate primăriile din judeţul Giurgiu, prin care a informat cu privire la atribuţiile concrete ale autorităţilor locale în ceea ce priveşte identificarea şi acordarea de servicii copiilor cu părinţii plecaţi la muncă în străinătate.
Hotarârea Guvernului nr. 691/2015 prevede că serviciile publice de asistenţă socială din cadrul primăriilor trebuie să solicite anual, în ultimul trimestru al anului, unităţilor şcolare care funcţionează pe raza lor administrativ- teritorială, date şi informaţii cu privire la copiii cu ambii părinţi plecaţi, cu părintele unic susţinător plecat, copiii cu un singur parinte plecat, precum şi cu privire la copiii reveniţi în ţară după o perioadă de şedere în străinătate alături de părinţi, mai mare de un an.
Reprezentanţii serviciului public de asistenţă socială din cadrul primăriilor au obligaţia de a se deplasa la adresele la care sunt îngrijiţi copiii aflaţi în situaţiile menţionate şi să completeze rapoarte privitoare la evoluţia copiilor şi a modului în care aceştia sunt îngrijiţi. Rapoartele trebuie să cuprindă informaţii cu privire la performanţele şcolare, starea fizică a copiilor, grupul de prieteni şi anturajul iar in funcţie de cele constatate, reprezentanţii primariei pot să solicite, după caz, sprijinul medicilor de familie, al psihologilor din cadrul D.G.A.S.P.C sau al cadrelor didactice. În situaţia în care, în urma vizitelor efectuate, reprezentantul serviciului public de asistenţă socială are suspiciuni asupra unui posibil caz de abuz, neglijare sau rele tratamente, acesta are obligaţia de a sesiza direcţia de asistenţă socială şi protecţia copilului, în vederea iniţierii procedurilor prevăzute de lege în astfel de situaţii.
Legea 272/2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului prevede că părinţii care urmează să plece la muncă în străinătate au obligatia de a notifica această intenţie, cu 40 de zile inainte de a părăsi ţara, serviciului public de asistenţă socială din cadrul primăriei din localitatea de domiciliu. Notificarea va cuprinde si desemnarea persoanei care se ocupă de întreţinerea copilului pe perioada absenţei părinţilor. Persoana desemnată să se ocupe de întreţinerea copilului pe perioada absenţei părinţilor trebuie sa facă parte din familia extinsă, să aibă minimum 18 ani şi să îndeplinească condiţiile materiale şi garanţiile morale necesare creşterii şi îngrijirii unui copil. Instanţa de tutelă va dispune delegarea temporară a autorităţii părinteşti cu privire la persoana copilului, pe durata lipsei părinţilor, dar nu mai mult de un an. Conform prevederilor legale, soluţionarea cererii de delegare a drepturilor şi îndatoririlor părinteşti se face în termen de 3 zile de la depunerea acesteia iar după ce instanţa hotărăşte delegarea drepturilor părinteşti, persoana în sarcina căreia cad îngrijirea şi creşterea copilului trebuie să urmeze, obligatoriu, un program de consiliere, pentru a preveni situaţii de conflict, neadaptare sau neglijenţă în relaţia cu minorul.
Legea prevede şi sancţiuni în cazul în care părinţii nu anunţă cu minimum 40 de zile primăria din localitatea de domiciliu intenţia de a pleca în străinătate; în astfel de cazuri, amenzile sunt cuprinse între 500 şi 1000 de lei.
Din datele transmise trimestrial de autorităţile locale către Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Giurgiu reiese că în prezent în judeţul Giurgiu sunt 260 copii cu părinţii plecaţi la muncă în străinătate.
“Situaţia centralizată la Direcţia de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Giurgiu pe baza datelor transmise de primării nu reflectă însă situaţia reală: 15 primării au transmis că pe raza localităţilor respective nu există niciun copil cu părinţii plecaţi in străinătate, ceea ce e greu de crezut, iar alte 13 primării nu au transmis nicio raportare, astfel că centralizarea reflectă datele transmise de doar 36 din cele 54 de primării din judeţ. Pe de altă parte, din datele centralizate la sfârsitul anului 2015 de Inspectoratul Şcolar Giurgiu reiese că în judeţ sunt 592 copii care au părinţii plecaţi în străinătate (acest număr nu include şi copiii neşcolarizaţi care au părinţii plecaţi în străinătate); numărul raportat de Inspectoratul Şcolar este mult mai mare decât cifra centralizată la nivelul instituţiei noastre pe baza datelor raportate de primării, fapt ce arată ca numărul real nu se cunoaşte la nivelul primăriilor; de aceea, este imperios necesară implicarea autorităţilor locale în identificarea şi acordarea de servicii sociale acestor copii şi familiilor în grija cărora se află”, a declarat Denisa Cristescu – consilier în cadrul Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Giurgiu.

Despre autor

-