Taxa de reziliere a unui contract de telefonie mobila poate fi considerata o clauza abuziva

head site cabinet blankDeoarece majoritatea contractelor de telefonie mobila sunt contracte de adeziune (consumatorul nu poate cere negocierea clauzelor) este aproape imposibil ca acestea sa nu contina o clauza ce poate fi interpretata ca abuziva.

Taxa de reziliere (suma de bani pe care clientul este obligat sa o plateasca in cazul renuntarii la contract inainte de termen) este in unele cazuri mai mare decat suma totala de plata pana la incheierea perioadei contractuale. Fara doar si poate, intr-o atare situatie ne aflam in fata unei clauze abuzive.

Conform Legii 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele incheiate intre profesionisti si consumatori, o clauza care nu a fost negociata direct cu consumatorul este considerata abuziva daca, prin ea insasi sau impreuna cu alte prevederi din contract creeaza, in detrimentul consumatorului si contrar cerintelor bunei-credinte, un dezechilibru semnificativ intre drepturile si obligatiile partilor.

Dezechilibrul dintre drepturile si obligatiile partilor apare in momentul in care reciproca nu este valabila, anume daca in contract nu se prevede o taxa de reziliere si in favoarea consumatorului pentru ipoteza in care operatorul de telefonie mobila ar fi cel care denunta contractul. Evident ca aceste contracte nu contin o astfel de clauza in favoarea consumatorului, deci ne gasim intr-o stare de dezechilibru contractual.

Mai mult, conform aceleiasi Legi 193/2000, o clauza contractuala va fi considerata ca nefiind negociata direct cu consumatorul daca aceasta a fost stabilita fara a da posibilitatea consumatorului sa influenteze natura ei, cum ar fi contractele standard preformulate sau conditiile generale de vanzare practicate de comercianti pe piata produsului sau serviciului respectiv.

Or, dupa cum bine stim cu totii, singurul lucru pe care il faci atunci cand inchei un contract de telefonie mobila este sa il citesti (daca ai rabdare) si sa il semnezi, deci nici vorba de negociere.

Taxa de reziliere este de asemenea sanctionata de Legea 296/2004 (Codul Consumului) care prevede ca dreptul consumatorului la denuntarea sau rezilierea contractului nu poate fi anulat sau restrans de nicio clauza contractuala sau intelegere intre parti, in cazurile prevazute de lege, aceasta fiind considerata nula de drept. Drepturile partilor referitoare la o justa despagubire nu vor fi afectate in cazul denuntarii unilaterale.

Desi o clauza ca cea descrisa mai sus este abuziva, exista si o veste proasta. Operatorul de telefonie mobila are dreptul la o justa despagubire in cazul in care i-a acordat clientului, plecand de la o perioada contractuala certa, anumite bonusuri, de exemplu daca acesta a cumparat un telefon pentru care i s-a oferit un pret redus pentru ca avea un contract cu respectivul operator.

Cu alte cuvinte, in cazul in care ati beneficiat de un telefon la oferta cu abonament sau alte facilitati si doriti sa incetati contractul inainte de termen este posibil ca operatorul sa va ceara o despagubire pentru bonusurile acordate.

Pentru a inceta un contract de telefonie mobila inainte de termen trebuie sa adresati operatorului o cerere scrisa cu 30 de zile inainte de data de la care doriti sa inceteze contractul.

Ideal ar fi sa o comunicati prin executor judecatoresc sau prin scrisoare recomandata cu continut declarat. Avand in vedere costurile acestor proceduri, pentru a dovedi faptul ca ati depus respectiva cerere e mai la indemana sa o intocmiti in 2 exemplare, sa o depuneti la unul dintre sediile operatorului si sa cereti pe al doilea exemplar pe care il pastrati, un numar de inregistrare a cererii.

Nu uitati ca orice este negociabil. Negociati direct cu reprezentantul operatorului de telefonie mobila conditiile in care puteti inceta contractul in oricare dintre situatii va aflati si consemnati in scris aceste conditii. Nu uitati ca aveti drepturi, cereti-le!

Avocat,

Gabriel Dumitru