Publicat : mar, Dec 8th, 2015

Cine si cum interpreteaza rezultatele sondajului “copy/paste” comandat de liberali

sediu-pnl-giurgiuEste un lucru cert – in fiecare an preelectoral, partidele devin dependente de sondajele sociologice. Ca si cum pana in acel moment nu isi cunosc candidatii, nu stiu care sunt problemele cu care se confrunta electoratul sin u stiu care este trendul cererii si al ofertei pe piata candidatilor. Desi aceasta cerere este mereu aceeasi: oameni gospodari, necorupti si inteligenti…
Despre sondajul sociologic comandat de PNL Giurgiu si efectuat de CSOP-ul lui Andrei Musetescu am mai scris. Si am spus – cu datele pe care le aveam la indemana (puse la dispozitie de co-presedintii PNL Giurgiu) – ca nu avem nici cea mai mica senzatie ca ar fi un sondaj corect. Atata timp cat ni s-a servit informatia ca acesta “se face cu discretie” si ca “daca un respondent este aplecat spre vreun partid politic, acesta este sters din baza de date si se trece la urmatorul”, este clar ca s-au calcat in picioare toate formulele matematice si sociologice, toate matricele sondajului. Asadar, rezultatul nu poate fi unul care sa-i convinga decat pe participantii la sondaj, sau doar pe unul dintre ei – cel care a fost scos (cocotat) pe un loc pe care si l-a dorit. Este modul in care liderii liberali din Giurgiu isi fura singuri caciula si isi trag presul de sub picioare mintindu-se intre ei cu seninatate.
Cat despre sondaj – acesta abunda de inexactitati si pe alocuri de enormitati. Cum sa ai incredere intr-un sondaj in care, cu metoda copy/paste, sunt inserate texte (in clar) despre judetele Teleorman, Tulcea sau Hunedoara? Sau in care interpretarea textuala a rezultatelor sfideaza logica matematica?
Internetul abunda de informatii despre cei care au efectuat sondajul, si va dam doar o mostra din 10 octombrie 2014 – – http://www.mediafax.ro/politic/tu-stii-ce-mai-fac-banii-tai-oamenii-din-spatele-sondajelor-politice-si-facturile-lor-invizibile-13375356
“(…) Institutul condus pana anul trecut de Andrei Musetescu, CSOP, a excelat in perioada guvernarii PDL la numarul de contracte ministeriale.
(…) Centrul pentru Studierea Opiniei si Pietei (CSOP). De 10 ani furnizor constant de sondaje de opinie pentru PDL, Centrul pentru Studierea Opiniei si Pietei (CSOP) este condus in prezent de Bogdan George Popescu dupa retragerea lui Andrei Musetescu in cursul anului trecut. La toate alegerile importante ale ultimilor ani, CSOP a facut exit-poll-ul la comanda B1.
Azi, institutul ii apartine in proportie de 32% companiei olandeze TAYLOR NELSON SOFRES B.V. si in cea mai mare parte (68%) firmei bulgare BALKAN-BRITISH SOCIAL SURVEYS. Partener al TNS in Bulgaria, firma Balkan British Social Surveys este detinuta de Kancho Markov Stoichev si Andrei Ventselov Raichev, impreuna cu Martchela Veselinova, toti trei regasindu-se printre administratorii CSOP. Presa bulgara i-a asimilat pe primii doi apropiatilor Partidului Socialist Bulgar, fiind de altfel implicati intr-o afacere in constructii de hoteluri si cluburi de golf impreuna cu mogulul media local Krasimir Gergov.
Atat CSOP cat si TNS Romania au obtinut, in perioada guvernarii PDL, importante contracte cu statul. De notorietate este castigarea contractului pentru crearea brandului turistic al Romaniei de catre TNS in consortiu cu cu firma spaniola THR – Asesores en Turismo, Hoteleréa y Recreación pentru care Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului a platit, in total, 894.970 de euro, CSOP furnizand, din datele publice, un sondaj a carui valoare nu se cunoaste. In 2009, institutul a fost clientul Agentiei pentru Strategii Guvernamentale de la care a primit doua contracte, unul de 202.427 de lei si altul de 9.520 de lei, castigatorul fiind si singurul ofertant. Tot in acelasi an, a luat 228.988.13 de lei fara TVA de la Ministerul Dezvoltarii pentru Servicii de realizare a unui sondaj de opinie si a 16 focus-grupuri privind gradul de informare a grupurilor tinta despre Programul de Cooperare Transfrontaliera Romania-Bulgaria 2007-2013. Ulterior, in 2010, compania a primit un contract de 153.625 de lei de la Ministerul Finantelor. Achizitia publica de prestari servicii pentru Sondaje de opinie privind gradul de informare a publicului larg despre Instrumentele Structurale in Romania a fost atribuita prin cerere de oferta pe 31.03.2010. Altul, similar, a venit in noiembrie 2010 de la Inspectoratul General al Politiei Romane, pentru Servicii de realizare a unui studiu in populatia generala (15-64 ani) privind cunostintele, atitudinile si practicile referitoare la consumul de droguri. Valoarea a ajuns la 273.250 de lei, contract acordat prin cerere de oferta. In fine, in 2012, CSOP a castigat un contract de 50.700 de lei de la Ministerul Sanatatii.
In tot acest timp, institutul a facut bilunar sondaje pentru PDL si saptamanal in campaniile electorale. Potrivit unor surse politice, pretul unei cercetari a variat intre 7.000 si 15.000 de euro, in functie de numarul de intervievati.”
(…) “Chiar daca nu toate institutele accepta, sondajele politice se platesc si la negru”, a explicat pentru Gandul un sociolog implicat in ultimii 15 an in cercetarea opiniei publice inclusiv in campaniile electorale”.
Pana cand vom intra in posesia tuturor datelor din sondajul comandat de PNL Giurgiu la CSOP, dati-ne voie sa nu credem… pana nu cercetam. Sa nu credem in declaratiile ditirambico-mobilizatoare ale lui Gheorghe Stefan, care a umflat cifrele sondajului pana la limita… imploziei.

Despre autor

-