Publicat : vin, Oct 27th, 2017

Festivalul de teatru s-a incheiat – Au fost aplauze si cronici pozitive, urmeaza si strategii de viitor

teatruFestivalul internaţional de teatru din Giurgiu s-a încheiat. Actorii şi oamenii de teatru invitaţi au ajuns deja de câteva zile în oraşele lor din Germania, Serbia, Austria, Bulgaria, Italia, Georgia şi România, iar la Teatrul Tudor Vianu din Giurgiu se scriu ultimele scrisori legate de eveniment, se încep evaluările şi se croiesc strategiile pentru următoarele ediţii.
Ce s-a mai întâmplat în festival?
Teatrul giurgiuvean a venit vineri 20 şi duminică 22 octombrie cu două premiere din două categorii diferite de spectacol: prima, o adaptare parodică în regia şi scenografia lui Felix Crainicu după romanul Agathei Christie „Crima din Orient Express”, o comedie alertă cu o mare desfăşurare de energie, text, dans, mişcare; am zice chiar că plăcerea de a (se) juca a actorilor şi unitatea excelentă a grupului care acţiona ca un cor antic făceau adeseori inutil textul, mai ales că nimeni nu îşi propunea să reuşească a desluşi o crimă într-un spectacol în care care textul şi scenele curg cu viteza unui TGV şi nu a unui tren obişnuit; cea de a doua, în regia lui Emil Gaju – o super cunoscută şi jucată piesă a Yasminei Reza – „Zeul Măcelului”: răsplătită la final cu aplauze lungi şi cu mai multe chemări în scenă ale actorilor, piesa s-a dovedit a fi actuală şi pătrunzătoare, atingând cu diferite tipuri de caracter şi reacţii, gânduri adânci şi experienţe de viaţă diferite ale fiecărui spectator. Cu o bună distribuire a crescendourilor tensiunii spectacolului de către regizor, cu multă artă actoricească (remarcabile expresiile, mimica şi gesturile lucrate în detaliu) şi implicare emoţională a actorilor Virginia Vasilache, Ana Sivu-Daponte, Cătălin Frăsinescu şi Cosmin Creţu, personajele create – credibile şi complexe – şi-au trăit pe scenă viaţa cu intensitate şi au convins publicul.
Vineri, Teatrul Jean Bart din Tulcea a prezentat o trupă rodată şi o comedie – „Hotel Mimoza” de Pierre Chesnot – în care personajele au foarte puţine umbre, aproape ca în Commedia dell Arte: soţul înşelat, amanta geloasă, prostul satului, escrocul… Regizorul Aurel Palade a creat o comedie de succes, publicul izbucnea în râsete sau exclamaţii chiar şi la o simplă apariţie în scenă, cum e cea a uriaşului comandor, impozant şi în uniformă albă, într-un moment în care balamucul din casa-hotel atingea maximul de isterie.
Publicul din acea seară i-a răsplătit pe actorii tulceni cu lungi aplauze binemeritate.
Centrul atenţiei organizatorilor festivalului a fost fixat apoi pe Simpozionul din dimineaţa zilei de sâmbătă 21 octombrie. Specialiştii în arta scenei şi comunicare – directori de teatre, directori artistici şi regizori, selecţioneri, critici de teatru şi jurnalişti – din Austria, Bulgaria, Georgia, Germania, Italia, România, Serbia, au discutat timp de patru ore despre soarta teatrului contemporan în situaţia internaţională actuală. S-au propus forme noi de organizare, schimburi de spectacole, turnee şi chiar construcţia unei reţele culturale europene. Teatrul Tudor Vianu a fost invitat să facă parte din Asociaţia Festivalurilor Dunărene alături de Novi Tvrdjava Teatra Festival.
„Pat pentru trei” se cheamă inspirata comedie de duminică seara a lui Orlin Dyakov, managerul teatrului din Ruse şi regizorul spectacolului. Umorul textului se apropie de cel al lui Ilf şi Petrov din „12 scaune”, personajele pot aparţine cu uşurinţă oricărei epoci, ca şi problemele lor de viaţă. Actorii au jucat cu plăcere şi naturaleţe. Fără îndoială, situaţiile conflictuale, ridicolul unor false certitudini existenţiale ca şi o multitudine de quiproquo-uri au făcut deliciul publicului care a reacţionat cu căldură la soluţiile propuse
de autor şi regizor: al treilea în pat este, păstrând proporţiile, răspunsul la întrebările unui sfinx cotidian: suntem în stare să ne cunoaştem şi să ne depăşim condiţia? Uşor de râs, greu de răspuns.
Am păstrat pentru final surpriza şi succesul din seara zilei de sâmbătă 21: Teatrul de Degete din Tbilisi, cu acei oameni minunaţi şi mâinile lor magice. Spectacolul „Extravaganza” se prezintă ca o stemă heraldică a virtuozităţii artiştilor georgieni conduşi de Besik Kupreishvili; Elene Pirtskhalava, Zaal Kakabadze, Mariam Kuprashvili, Luka Zirakadze, Mariam Kvikvinia şi Luka Aptsiauri s-au dovedit inegalabili, de o imaginaţie debordantă şi o sensibilitate rafinată, când aspră, când romantică. Am asistat fascinaţi la o desfăşurare de creativitate, inteligenţă, umor şi rigurozitate exprimate printr-o artă în care degete costumate sau simple braţe şi palme devin personaje cu caractere puternice, dramatice care îşi spun povestea despre rău şi bine, despre frumos şi urât.
Este greu să le descrii spectacolul. Ar fi ca şi cum ai povesti o muzică. Scenariul şi regia – Besik Kupreishvili; scenografia – Vahtang Koridze; coregrafia – Gia Margania; muzica – Yurab Gagloshvili.
Vida Ognjenovici, Director Artistic şi Selector al New Trvdjava Theater Festival spunea despre teatrul contemporan: „În această eră postumanistă, în care, din cauza absenţei energiei de a învinge, ideile umaniste sunt considerate sentimentale sau naiv-liberale, teatrul e temporar confuz, strivit între divertismentul comercial şi industria filmului. Cineva a spus că arta teatrului supravieţuieşte, în primul rând, graţie irezistibilului impuls de a juca al actorilor şi în al doilea rând, datorită speranţei, permanent cultivate, că deficienţele de azi vor fi compensate mâine”.
Despre acel mâine vorbim acum, când în Teatrul Tudor Vianu din Giurgiu au început deja pregătirile pentru ediţia XXI-a a Festivalului Teatrelor Dunărene.
Conducerea Teatrului Tudor Vianu multumeste  sponsorilor AGRISOL şi CASA cu FLORI care le-au fost alături, ca întotdeauna, aducând bună dispoziţie şi satisfacţie cu un desăvârşit profesionalism. „Mulţumim partenerilor şi colaboratorilor noştri media, întregii prese locale, în special echipei OPEN TV şi posturilor Radio România Cultural, Radio România Internaţional şi Kiss FM. La fel, transmitem mulţumiri postului naţional TVR 3.
Mulţumiri speciale criticilor de teatru care au venit la festival şi celor care au scris despre el în paginile site-urilor culturale. Şi nu în ultimul rând, felicitări echipei excelente a Teatrului Tudor Vianu care a reuşit să acopere bine logistic şi tehnic, cu soluţii fiabile, tot parcursul acestui festival.

Vă invităm pe toţi la FITed 2018!

Despre autor

-