Publicat : mar, Sep 26th, 2017

Ce gasim in parizerul pe care-l cumparam

parizerParizer de porc cu până la 12 E-uri, produse doar cu grăsimi saturate și peste 55% din doza zilnică de sare în doar 100g de produs.
Parizerul este unul dintre produsele cu o valoare nutritivă foarte scăzută. Dacă ne uităm pe etichetă vedem că ingredientul principal este carnea dezosată sau separată mecanic. Aceasta este de fapt o pastă care include oase, măduvă osoasă, piele, nervi, vase de sânge și resturi de carne rămase pe oase. Produsul rezultat este un amestec de mușchi și alte țesuturi care nu sunt în general considerate carne.
Prin urmare, deși este considerat un produs din carne, parizerul este o sursă precară de proteine. Astfel, în 100 g de parizer găsim doar 12 g de proteine. Comparativ, 100 g de mușchi de porc are 25 g de proteine, în timp ce 100 g de piept de pui are 26 g de proteine. Așadar, dublu față de parizer.
Pe lângă această pastă, parizerul mai conține șorici, piele de pui sau ambele, care nu sunt altceva decât surse de grăsimi saturate. Grăsimile saturate cresc riscul de apariție a afecțiunilor cardiovasculare precum infarctul sau accidentul vascular cerebral și sunt un factor de risc pentru cancerele de colon și sân. Ele ar trebui să reprezinte maxim 10% din totalul de grăsimi din dieta noastră. O dietă sănătoasă conține grăsimi în proporție de 30%. Cele mai bune surse de grăsimi, adică grăsimi nesaturate se găsesc însă în produsele de origine vegetală – semințe, avocado, măsline.
De asemenea, parizerul conține între 1 și 3 g de sare per 100 g. Adică, dacă mâncăm 10 felii subțiri de parizer putem consuma până la 3 g de sare, ceea ce înseamnă peste jumătate din doza zilnică recomandată doar dintr-un aliment. Dacă luăm în considerare că cele mai multe alimente pe care le cumpărăm conțin sare, putem depăși cu ușurință doza zilnică recomandată de o linguriță.
InfoCons – Asociație pentru Protecția Consumatorilor a realizat un studiu pe produse tip Parizer de porc.
În cadrul studiului au fost analizate 17 produse, ce au următorii producători sau distribuitori: SC. CIA ABOLIV S.R.L., Carrefour Romania S.A., IFANTIS ROMANIA S.A., Kaufland Romania S.C.S., S.C. FOX COM SERV S.R.L., S.C. GOODIES MEAT PRODUCTION S.R.L., S.C. PROFI ROM FOOD S.R.L., SC AGRO-ARDEAL SRL, SC ALDIS SRL, SC Auchan Romania SA, SC Romania Hypermarche SA. 25% dintre produse au menționat pe etichetă, pentru producător, doar țara în care au fost fabricate, respectiv România și Germania.
Ca urmare a realizării acestui studiu, în ceea ce privește numărul de E-uri, a reieșit faptul că acesta variază între 3 și 12 E-uri.
Produsele cu cel mai scăzut număr de E-uri au fost:
– Cris-Tim – Parizer Gostat: E450, E301, E250;
– Cris-Tim – Mini Parizer cu Porc 400g: E450, E300, E120, E250;
– Cris-Tim – Parizer Taranesc cu Porc: E450, E300, E120, E250;
– Cris-Tim – Parizer Taranesc cu Porc 700g: E450, E300, E120, E250;
– Selgros – Parizer cu Porc 1kg: E450, E301, E250, E120;
La polul opus, produsele cu cel mai ridicat număr de E-uri au fost:
– Fox – Parizer mini 500g: E450, E451, E621, E300, E326, E445, E407, E425, E415, E250, E262, E120;
– Baroni – Mini Parizer cu carne de porc 500g: E450, E451, E316, E330, E300, E621, E327, E335, E262, E250;
– Proxi – Parizer cu carne de porc 1kg: E450, E451, E300, E407, E412, E415, E621, E120, E250;
– Carrefour – Parizer de porc 500g: E452, E621, E316, E407, E412, E250, E120, E508.
E-urile identificate în produsele studiate sunt: E120 – carmin, E250 – nitriti de sodiu, E262 – acetati de sodiu, E300 – acid ascorbic, E301 – ascorbat de sodiu, E316 – izoascorbat de sodiu, E326 – lactat de potasiu, E327 – lactat de calciu, E330 – acid citric, E331 – citrati de sodiu, E335 – tartrati de sodiu, E407 – caragenan, E412 – gumă guar, E415 – gumă xantan, E425 – gumă konjac, E445 – esteri glicerici ai răşinilor lemnoase, E450 – difosfați, E451 – trifosfați, E452 – polifosfați,
Studiul face parte dintr-un proiect de informare asupra produselor comercializate atât pe piața romanească, cât și pe cea europeană si este derulat de InfoCons – Organizație Națională pentru Protecția Consumatorilor (membră cu drepturi depline în cadrul consorțiului I.C.R.T. – International Consumer Research & Testing pentru produse și servicii la standarde europene), pentru ca alegerea cetățeanului consumator să fie facută în cunoștință de cauză.

Despre autor

-