Dilema funny a primarului: “Năpastă” sau “Deficit”?

Intr-o emisiune televizată (https://www.youtube.com/watch?v=UQhRUzxiqxs ), primarul Adrian Anghelescu a declarat – la minutul 23:00 – că pentru nava ponton care a sosit la Giurgiu, din bugetul local se cheltuie 1.500.00 de lei noi, pe axa de finanțare de 2.500.000, pentru a fi construită ca navă tip ponton.
Iată ce declarații face edilul șef în interviul la care facem referire:
“La rugămintea mea de a găsi un nume adecvat, au început (giurgiuvenii – N.R.) cu Zorio, Gibilan, Sf. Gheorghe, Nicolae Barbu, eu zic dragi giurgiuveni să-i spunem “Năpastă”. Năpastă, fiinca asta e o năpastă – lucrările de proiectare nu sunt așa cum ar fi trebuit să fie. Nava asta ponton a fost făcută în ideea de a fi ponton de trecere către nava de pasageri care va urma să vină – și la aia îi voi spune “Deficit”, dacă sunteți de acord cu mine – bineînțeles că glumesc. Dar nava asta va produce o gaură bună la bugetul local, în fiecare lună, cu încă aproximativ 500 de milioane de lei vechi. Fiindcă, pozițiile de acolo pentru angajare nu sunt eligibile pentru a primi de undeva salariile pentru 4 pontonieri, o femeie de serviciu, un barman și un coordonator.
In afară de asta, pe nava aceea ponton, nu se pot îmbarca pasagerii pentru a trece pe nava de pasageri, decat cu ajutorul unei pasarele, pasarelă care costă la mana a doua, încă 50.000 de euro. In afară de această pasarelă mai e nevoie și de un ponton, care va costa și ăla 50.000 de euro.
Ei, stimați giurgiuveni, gandiți-vă foarte bine și spuneți-mi și mie, cu nava asta ponton, cum să își scoată cheltuielile zilnice de circa 15 milioane de lei vechi. D-aia m-am gandit la… năpastă”.
Se pare că “Năpasta” și “Deficitul” îi stau pe suflet domnului primar, de aceea îi propunem studierea următoarelor cifre ale celor două proiecte:
– Pentru proiectul navei de pasageri, finanțarea totală este de 2.186.944 lei cu TVA deductibil, din care 1.783.400 lei finantare nerambursabilă;
– Pentru proiectul navei ponton, finanțarea totală este 3.713.716 lei cu TVA deductibil, din care finanțarea nerambursabilă este de 1.783.400 lei.
Așadar, Municipalitatea trebuie să platească doar pentru nava ponton, suma de 1.930.316 lei cu TVA, iar scăzand TVA-ul, suma rămasă este de 1.563.601 lei.
Năpastă este că cineva trebuie să gandească cum să scoată profit din aceste investiții. Să facă publicitate, să atragă bucurestenii care umplu Portul, faleza și restaurantele din zonă în fiecare weekend. Să-i plimbe cu vaporașul pe Dunăre, să amenajeze muzeul marinei giurgiuvene, să amenajeze zona din jurul pontonului – astfel încat “Deficitul” să se numească “Profit”, iar “Năpasta” să se transforme în “Noroc” sau “Atracție”…
Deocamdată, singura “Năpastă” este în primărie. Pentru patru ani…
Ion Diaconescu