Piata Centrala între istorie, dorinta, vointa si… realitate (II)

Din ciclul: Bataia de joc a administratiei locale asupra micilor producatori de legume si fructe
Motto:

Piata Centrala între istorie, dorinta, vointa si... realitate (II)
Piata Centrala între istorie, dorinta, vointa si... realitate (II)

Una pe hârtie – alta-n primarie
În editia trecuta a ziarului (nr. 2/20.01.2012) si în editia on-line (www.opiniagiurgiu.ro), am redat pe larg dorinta actualului edil sef de a „rade de pe fata pamântului” constructia veche a pietei agroalimentare si construirea în locul acesteia a unui maret hipermarket. De asemenea, am publicat modul în care, Lucian Iliescu, speriat de reactia giurgiuvenilor, a renuntat la planul sau diabolic, în favoarea mentinerii actualei destinatii – aceea de piata agroalimentara – si facilitarea cu preponderenta a accesului producatorilor mici.
Drept urmare, în luna mai 2010 se acorda aviz de principiu în vederea asocierii cu un investitor interesat de modernizarea pietei. Aceasta hotarâre s-a luat cu votul unanim al tuturor consilierilor locali, asadar toti doreau modernizarea pietei.
Astfel, prin hotarârea nr. 32/iulie 2010 se aproba concesiunea prin licitatie publica a lucrarilor de constructie a noii piete agroalimentare (ANEXA 1).
Se aproba documentatia de atribuire si caietul de sarcini, ca si obligatie, conform art. II. 2 – scopul contractului. (ANEXA 2).
În aceasta editie a ziarului vom dezbate pe larg la ce sarcini s-a obligat investitorul, ce a realizat si ce obligatii avea executivul primariei vis a vis de nerespectarea obligatiilor investitorului.

Cum trebuia „utilata” viitoarea constructie
În primul rând (ANEXA 3.1), constructia trebuia sa cuprinda patru spatii comerciale individuale pe grupe de produse: lactate, peste, carne si mezeluri, precum si o hala de vânzare legume si fructe.
Dumneavoastra, dragi giurgiuveni, presupun ca ati descoperit ca pâna în acest moment, în afara de spatiul pentru vânzarea de brânza, toate celelalte sunt de domeniul fantasticului. Nicio brânza…

Inelul fermecat al Arabellei
Pe vremea copilariei mele rula un film pentru copii. Se numea „Arabella”, iar în acest film existau personajele Arabela si Rumburak, care aveau un inel magic. Cu acest inel ei faceau sa dispara ce nu le era pe plac. Cred ca si administratia locala a primit de la investitor un inel similar… Altfel nu ne putem explica, cum au disparut din executie spatiile de parcare si spatiile verzi (pe terenul concesionat… în zona pietei – ANEXA 3.2):
„- spatii depozitare marfuri si ambalaje mari;
– fântâna cu jet de apa potabila;
– birou administrator (control DSV);
– WC public de piata, etc, etc…”
La data aprobarii caietului de sarcini, m-am opus – nu împotriva modernizarii pietei – ci pentru faptul ca acest caiet de sarcini era cu dedicatie si ca nu se putea obliga un investitor sa respecte la milimetru suprafetele spatiilor, doar daca la data aprobarii, primaria ar detine un proiect (lucru imposibil legal, din moment ce viitorul investitor, nestiut la acea data, ar fi avut abilitatea si posibilitatea sa-si faca propriul proiect).

Spatii la… zecime de milimetru
Si astfel, în ANEXA 3.3, sunt definite suprafetele spatiilor cele mai importante:
– Lactate – 58,04 mp – cu depozitare;
– Carne – 53,25 mp – cu depozitare;
– Peste – 53,25 mp – cu depozitare
– Legume – Fructe – 53,25 mp – cu depozitare
– WC public – 33,82 mp;
– Spatiu selectare selectiva – 27,54 mp.
Observati cum sunt semnalate suprafetele… la milimetru (virgula 04, virgula 58, etc…). Nu vi se pare bizar?
Spatiile individuale de lactate, carne, peste sau legume-fructe vor avea spatiu comun (vestiar, dus, grup sanitar propriu) – fite – i-auzi brâul, dus si wc propriu…

40% din tonete pentru producatorii individuali
Hala propriu-zisa va avea 330 de tonete. Din care, conform aceluiasi caiet de sarcini (ANEXA 3.5), cel putin 40% sunt destinate micilor producatori agricoli.
Pretul spatiilor de desfacere (tonete) se va stabili prin negociere directa între utilizatori si concesionar, PE ORA, ZI sau LUNA, pe METRU PATRAT!!
Zonarea spatiului se va face pe COMERCIANTI si PRODUCATORI INDIVIDUALI, precum si dupa categoria produselor: LEGUME-FRUCTE, FLORI, PUIETI DE POMI FRUCTIFERI, spatiu de comercializare PASARI VII.
Ei bine, ca sa nu murdareasca frumosul spatiu, cineva a miscat din inel…

Nu mai merge cu… „merge si asa”
Poate ca prin aceasta însiruire de obligatii culese din caietul de sarcini v-am plictisit. Dar n-am dorit decât sa le punctez, pentru a va lasa pe dumneavoastra sa le analizati pe îndelete.
Nu întâmplator am numit articolul astfel – istorie, dorinta, vointa si realitate. Pentru ca nici pe departe nu s-a respectat caietul de sarcini.
Poate ca veti spune ca sunt cârcotas, ca avem o hala mult mai buna decât cea veche… Aveti dreptate, dar pâna când ne vom multumi numai cu jumatati de masura si vom abandona sintagma „merge si asa”, nu o sa avem puterea sa cerem ceea ce ni se cuvine si sa avem respectul cuvenit pentru banul public.
Nu investitorul ne-a facut o concesie construind hala centrala, ci administratia locala, care a renuntat la venituri de 25 – 30.000 de euro pe luna din exploatarea pietei vechi, pentru o concesiune de mizerie, de 1.000 euro pe luna. (ANEXA 3.7 – alin 8).
Daca s-a stabilit obligatii pentru concesionar, Primaria, conform ANEXEI 3.6, avea obligatia sa inspecteze lucrarile, sa verifice stadiul de realizare a investitiilor si modul în care este satisfacut INTERESUL PUBLIC (art. 11.3).
Domnule primar, „interesul public”, nu alt interes, fiindca va spuneam ca voi dezvalui cum ati încalcat legea.

Cât pierde administratia locala
O data prin nerespectarea caietului de sarcini si al obligatiilor celui ce a construit piata, si am aratat mai sus acest lucru, si apoi prin faptul ca valoarea investitiilor, conform anuntului de licitatie de pe SEAP, era de 2.049.000 de euro (aproximativ 87 de miliarde de lei vechi), iar autorizatia de constructie nr. 74/10.05.2011 a fost eliberata de dumneavoastra pentru suma de 1.341.452 de lei (aproximativ 13,4 miliarde de lei vechi, sau 310.000 de euro).
Acest fapt este de natura penala, pentru ca Primaria a fost vaduvita, în primul rând de o taxa mai mare, apoi de un venit din impozit pe constructie calculat la 310.000 euro si nu la 2.049.000 euro (de sapte ori mai mic!).
Chiar nu vedeti partea penala, domnule Lucian Iliescu?
Cel de-al treilea fapt este ca legea prevede ca atunci când nu sunt respectate clauzele stabilite în caietul de sarcini, contractul poate fi reziliat fara plata de daune.
Aveati OBLIGATIA, conform contractului de concesiune sa verificati realizarea constructiei cu respectarea caietului de sarcini si nu sa lasati micii producatori la mâna acestui investitor hraparet, care s-a grabit sa le ia chiria pe trei luni în avans (nici vorba de chirie pe ora, zi sau metru patrat). Hotie la drumul mare, iar aceasta s-a întâmplat cu girul dumneavoastra.
Ce masuri ati propus, conform articolului 116, pentru intrarea în legalitate a investitorului. Niciuna, pentru ca prietenii stiu de ce. Intrati pe pagina de facebook a patronului pietei – Antonio Andrusceag, si veti vedea ce prieten are.
Nu cred ca exista obligatia primariei sa amenajeze spatiul din jurul cladirilor nou construite (hala agroalimentara si spatiul comercial din fata BCR) si totusi, Primaria, prin DADP, a cheltuit 2,4 miliarde de lei, conform autorizatiei de constructie nr. 47/23.03.2011. Spun prin DADP, deoarece firma BTM Construct a efectuat proiectarea acestei lucrari, iar lucratorii DADP au fost vazuti în primavara „robotind” în jurul pietei.
Întrebati fiind daca au lucrat în acea perioada acolo, oamenii de la DADP, acum dati afara, veti vedea ce spun.
A fost nevoie sa se mute o strada si parcarile, catre BCR, pentru a face loc constructiei hidoase tip hala. A fost vândut un teren si s-au cheltuit banii pentru a se muta un drum… Buna afacere…

Se poate cere renegocierea, conform caietului de sarcini
În aceasta editie a ziarului veti gasi scanate, copii ale caietului de sarcini, si cu acestea în mâna, va puteti renegocia contractele pentru tonetele închiriate. Puteti da în judecata investitorul, pentru ca nu si-a respectat contractul cu Primaria! Puteti cere închirierea tonetelor pe minimum 40% din tonetele existente, pe ora, pe zi, în conditiile stabilite de Primarie, si nu în altele!
Nu va mai lasati înjositi!
Daca azi nu veti spune nimic, mâine veti ajunge la Oborul din strada Ghizdarului!
Apelati la Lege, sunteti multi, nu-i mai lasati sa-si bata joc de voi!
Aduceti-va aminte de aprilie 2010, când, uniti, ati salvat piata agroalimentara de la desfiintare.
Nu mai suntem decât patru consilieri PSD. Probabil ca în curând, trei dintre noi vor fi dati afara, pe motiv ca incomodeaza administratia publica locala…

P.S. Însemnarile si adnotarile din caietul de sarcini sunt facute exact în momentele în care era în desfasurare sedinta de consiliu local în cadrul careia mi s-a imputat faptul ca nu doresc modernizarea pietei. Atunci am spus ca este o investitie aranjata si cel mult vor avea de suferit taranii din piata.
Ce s-a întâmplat mai departe, a demonstrat faptul ca am avut dreptate.
Astept ca organele abilitate sa verifice aspectele semnalate. Iar daca eu nu am dreptate, exista pentru cei lezati, cai legale ale justitiei, prin care pot da socoteala.
 Nicolae Barbu,
Consilier local PSD (înca!)