In cazul Mircea Diaconu, europarlamentarul Monica Macovei a declarat pentru publicatia Romania libera: “Mircea Diaconu nu ar trebui sa le mai ceara oamenilor sa il voteze pentru ca i-a mai pacalit o data. Reamintesc ca, in 2012, Mircea Diaconu a trebuit sa fie scos aproape cu forta din Senat, refuzand sa respecte o decizie definitiva a justitiei. Mircea Diaconu ar trebui sa nu mai sfideze legea si sa nu mai sfideze oamenii cerandu-le semnatura”.
Revenind asupra acestui subiect, europarlamentarul spune ca argumentul cel mai logic, inclusiv sub aspect juridic si de bun simt este cel dat de Inalta Curte de Casatie si Justitie (ICCJ), intr-o opinie transmisa Curtii Constitutionale. ICCJ spune ca, daca nu vor fi sanctionati, ci lasati sa interpreteze legea in sensul ca cei gasiti incompatibili trebuie sa suporte rigorile legii si sanctiuni doar daca este vorba despre “aceeasi functie” in care a fost starea de incompatibilitate constatata de ANI, se va ajunge la situatia ca „alesii” incompatibili vor tot candida pentru alte functii eligibile si practic se vor roti pe functii doar pentru a scapa de sanctiunea interdictiei ocuparii unei functii de demnitate publice.
ICCJ vorbeste despre”: “[…]un procedeu extrem de simplu de ocolire a legii si mai ales de sustragere de la aplicabilitatea sanctiunilor instituite de aceasta, in sensul ca, prin realizarea unei rotiri periodice a functiilor elective in intervalul de timp necesar parcurgerii intregii proceduri prevazute de lege pentru constatarea starii de incompatibilitate[…], subiectii de drept vizati de regimul juridic al incompatibilitatilor pot obtine, cu destul de multa usurinta, o eludare a cadrului legal referitor la acest regim[…].”
In aceeasi opinie trimisa Curtii Constitutionale, ICCJ mai spune: „Astfel, plecand de la premisa ca interesul legiuitorului a fost acela de a sanctiona persoanele care se fac vinovate de incalcarea regimului juridic privind incompatibilitatile, fara a face vreo diferenta intre tipul functiilor elective detinute, putem concluziona ca atribuirea pentru sintagma ‘aceeasi functie’ a intelesului de ‘functia care a generat starea de incompatibilitate’ este profund gresita, aceasta fiind, practic, de natura sa lipseasca de eficacitate norma juridica respectiva.”
„Cu alte cuvinte, persoana X gasita incompatibila pentru functia electorala A (dobandita prin alegeri) nu poate candida pentru o alta functie electorala B (dobandita tot prin alegeri) in perioada de 3 ani prevazuta de lege in care X nu poate candida pentru alta functie eligibila. Daca ar fi altfel, am asista la o rotatie a lui X pe functii eligibile in incercarea de a incalca/ignora legea si interdictia ocuparii unei functii eligibile. Adica X ar fi astazi parlamentar, iar maine, dupa decizia defintiva de incompatibilitate, ar candida pentru functia de europarlamentar sau primar, sau o alta functie in care ar ajunge prin vot.
Asta ar insemna ocolirea sanctiunii prevazute de lege. Si ar mai insemna ca acceptarea acestei metode ar duce la interpretarea legii asa incat sa nu se aplice in scopul si in spiritul ei. Or, orice lege trebuie interpretata asa incat sa se aplice, si nu sa nu se aplice, a declarat Monica Macovei.
